We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Ontdek het thema

Opgroeien en opvoeden

Coachen op een persoonlijk talentenontwikkelingsplan - niet dreigen

Jouw voorstel

Het schoolsysteem meer coachend ipv dreigend. Willen ze meer excellentie bij de leerlingen, dan zit hier de sleutel denk ik om iedereen te helpen wanneer ze vast lopen. Een niveau bepalen dat iemand zou moeten aankunnen en wanneer hier onverwacht van afgeweken wordt nagaan waarom of wordt een nieuw 'talentenplan' bepaald. Kritisch durven kijken of de manier waarop leerstof nu aangeboden wordt (invulboeken, online, berichtjes op elk moment van de dag,...).

Jouw verhaal

Mijn dochter had tot nu toe altijd goeie punten en heeft nooit hulp nodig gehad met haar schoolwerk. In het derde middelbaar gaat het plots heel wat moeilijker (plots gebuisd voor wiskunde en frans). Maar kan/wil niet geholpen worden door ons (ze is het ook niet gewoon, wil het zelf oplossen, enz). Op school kreeg ze direct de boodschap met het vingertje dat ze B of C attest ging krijgen als het niet betert. Gevolg: angst voor Wiskunde, wil naar minder aantal uren, enz. Bijles leerkracht zegt dat ze het eigenlijk wel kan maar dat het misschien niet goed genoeg uitgelegd wordt. Ik vond de onmiddellijke boodschap van B of C attest heel cru, zeker omdat ze plots zo'n verrassende en grote duik maakte qua punten. Kan school niet eerst verder vragen naar oorzaak (die misschien niet persé bij haar ligt) i.p.v. direct met vingertje te wijzen en te dreigen. Ik baal er echt van dat m'n dochter hierdoor aan het afhaken is voor voldoende Wiskunde en zo opties uitsluit voor latere studies. Er wordt geen zorg aangeboden. De leerstof staat ook overal: online, op platformen, in boeken, invulschriften. En leerkrachten zeggen 'ah ja, in het ASO wordt verondersteld dat ze dit zelf al kunnen'. En ook: door de onderwijshervorming krijgen ze 'hun klop' nu in het derde middelbaar. Misschien hadden we hier beter op voorbereid moeten worden. Nu twijfel ik zelf ook een beetje aan onze 'hoge' inschatting. Misschien hebben we het de voorbije jaren gewoon niet gezien omdat het te gemakkelijk was.