Geïntegreerde leer- en schooltrajectondersteuning voor kinderen/tieners tussen 6 en 18
Jouw voorstel
Wij hebben een 'compagnon' gemist aan onze zijde die ons mee de weg kon wijzen, kon ondersteunen,... in het zoeken naar mogelijkheden qua onderwijs/leerondersteuning van onze zonen. Iemand die mee kon zoeken naar de meest passende school voor onze kinderen én die samen met ons het gesprek kan aangaan voor goede ondersteuning (zodat niet alle lasten op onze schouders komen). We missen ondersteuning op de school. Het zou zo'n verschil zijn mochten er bv. logopedisten op school werken en leerlingcoaches/oudercoaches die trajecten kunnen ondersteunen.
Jouw verhaal
Onze drie zonen hebben elk te maken met uitdagingen op vlak van leren op school. Onze oudste zoon heeft een 'complexe leerstoornis', geattesteerd na een jaar logopedie. Onze tweede zoon heeft duidelijk dyslexie en dysorthografie, maar de school heeft dit eerst ontkend, om dan in het zesde leerjaar te zeggen dat er 'duidelijk een leerstoornis is'. Onze jongste zoon (4e leerjaar) moet logopedie beginnen volgen omdat rekenen moeilijk loopt. Onze ervaring met al deze trajecten is dat: -Je als ouder zelf alles moet uitzoeken (contacteren logopedie, inschrijven op wachtlijsten, huiswerk in orde maken, differentiatiemogelijkheden bepleiten op school,...), -Er verschillende meningen/adviezen zijn afhankelijk van CLB-medewerker/leerkracht/school/... -Scholen weinig tot niet bereid zijn tot samen zoeken wat voor het kind ondersteunend/stimulerend is -Het onduidelijk is waar je als ouder ondersteuning kan krijgen om met deze uitdagingen om te gaan Als ouder ben ik soms echt uitgeput, zeker in examenperiodes of momenten waarop onze tiener zelf worstelt met de moeilijke schoolloopbaan en dit voor wrevel zorgt thuis. Daarnaast weten we echt niet of het bv. zin heeft om nog voor een diagnostisch traject te gaan voor onze oudste zoon (misschien speelt er ADHD?) en onze middelste zoon (officiële labeling van dyslexie). Voor onze oudste zoon moeten we nu op zoek naar een 3e middelbare school, omdat het op zijn huidige school ook niet makkelijk gaat. Er is weinig marge voor aanpassing/ondersteuning...