Discipline in het onderwijs
Jouw voorstel
Eén van de problemen is lezen. Kinderen kunnen (of willen) niet meer lezen. Hoe wil je dan je cursus doornemen en begrijpen? Ook de manier waarop Nederlandse grammatica (vooral werkwoordvervoeging) aangeleerd wordt, is compleet belachelijk. Ze moeten terug naar het oude systeem, dat trouwens nog steeds gebruikt wordt om Frans en Engels aan te leren. Het is al ingewikkeld genoeg; dus ze moeten geen 2 systemen door elkaar gooien. Ik ben trouwens grote voorstander van tweetalig (NL/FR) onderwijs vanaf de kleuterklas; dat zou hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk verhogen. Het is al in het nieuws aan bod gekomen; meerdere experten hebben het al gezegd: er moet vanuit het onderwijs veel strikter opgetreden worden om de kinderen te leren lezen, om ze grammatica en tafels in hun hoofd te pompen. In plaats van de kinderen met massa’s huiswerk naar huis te sturen (met weer extra werk voor de overbelaste ouders), moeten ze in de klas veel meer herhalen. Elke dag allemaal samen een tafel opzeggen, of een werkwoord vervoegen… Zoals wij vroeger ook een gebedje of een gedicht moesten aanleren. Misschien niet leuk, maar wel effectief. En iedereen is mee.
Jouw verhaal
Mijn zoons willen niet studeren en ondanks alle mogelijke begeleiding die ze al gehad hebben, krijgen we ze niet achter hun boeken. Ze hebben geen zin, geen discipline, zien het nut er niet van in… Het is een dagelijks gevecht. Uiterst vermoeiend.