Ontdek het thema

Opgroeien en opvoeden

Inzichten in en opvolging van gedragsstoornissen bij lagere schoolkinderen.

Jouw voorstel

Leerkrachten zouden moeten meer inzicht moeten krijgen bij de mogelijke symptomen van allerhande gedragsmoeilijkheden. Vervolgens is een degelijke ondersteuning en opvolging (niet door de leerkrachten zelf) noodzakelijk.

Jouw verhaal

We merkten dat onze oudste zoon niet goed functioneerde op school. We bespraken dit met de juf die enige tijd later uitviel waardoor dit niet opgevolgd werd. De vervanger heeft dit vervolgens ook niet opgepikt. Uiteindelijk heeft het meer dan 2 jaar geduurd vooraleer dit opgepikt werd. Vervolgens gebeurde een aanmelding bij het CLB, die het alsnog in de koelkast wilden zetten omwille van een aankomende verhuis door ons, maar die het uiteindelijk toch oppikten omdat ik me kwaad maakte. Het dossier werd vervolgens overgemaakt aan het nieuwe CLB en de nieuwe school, waarbij de toenmalige zorgleerkracht dit wel goed oppikte. Hierdoor kreeg onze zoon pas in het 6de leerjaar een diagnose van ADHD, terwijl we al veel vroeger iets opmerkten en hij al veel vroeger geholpen had kunnen worden met eenvoudige maatregelen of hulpmiddelen.